Zápisky sú vydané knižne na stránke www.hevhetia.com

1. 4. 2011 / 22:44
Som s Barborkou doma na materskej každý deň do 16:00. Dávidko je prváčik.
Musel som si nastaviť režim, ktorý budem plniť. Nemusí byť dodržaný chronologicky, ale splnený. Je to minimum. Ak je čas konkrétne body predĺžiť, ok. Krátiť ich nie je možné. Bez toho to nepôjde. Rýchlo zakrpatiem a zleniviem. Všetko sa dá urobiť aj
s bábätkom doma.

1 hod. – cvičenie 60 bpm s hodinami na stene. Po desiatich minútach rytmické stupnice a dlhé a krátke tóny. Každých desať minút zmena.

1 hod. – voľné hranie a improvizácia
1 hod. – čítanie literatúry (autobiogra a – Davis, Šostakovič, Tarkovskij, Bergman, …) 1 hod. – angličtina
2 hod. – práca na emailoch a bookovanie koncertov, oslovovanie lmárov
1 hod. – analýza gitarových sól
30 min. – ťahanie strún
2 hod. – pozrieť dobrý film, analyzovať hudbu a robiť si poznámky

 

23. 10. 2011 / 05:21
Prvé turné s Gergőm Borlaiom dopadlo výborne. Je to veľmi vtipný a skromný človek. Pred prvou skúškou som ho čakal v Prešove pred otcovou skúšobňou.
Mal pricestovať s basákom Gergőm Baranyim. Mal som riadnu trému. Baranyimu tiež nebolo všetko jedno, pretože Borlai je v Maďarsku legenda. Mali hrať spolu prvýkrát práve v našom triu.

Hrať s Borlaiom nie je jednoduché. Hrá veľa polyrytmov. Poprosil som ho, aby mi na to dal nejaké cvičenie. Pripravil mi bicie v MIDI formáte 4/4, rytmus 60 bpm. Postupne v ňom pridáva polyrytmy. Trvá to asi desať minút. S tým musím vydržať hrať napríklad motív zo Smoke on The Water. Takto si zocelím rytmus a istotu v ňom. Po turné ma pozval k sebe domov do Mátry. Malý skromný starý dom s obrovskou záhradou a saunou. Od rána do rána sme počúvali Franka Zappu, pili všetko, čo mal doma. Priebežne sa k nám pridával Borlaiov sused z dediny „pigg killer” (zabijak svíň). Mal obrovské prasa Szilvi. Vždy, keď sme vyšli na záhradu, začala Szilvi nahlas krochkať, skákať a prišla až k plotu. Gergőa veľmi dobre poznala. Ďalší večer nám
z nej „pigg killer” priniesol klobásy… Urobili sme jej video requiem. Na to dorazil lokálny MacGyver. Vyrobil Gergővi z dreva ďalší rytmičák. Nerozumiem ani slovo, ale je tu výborne a sranda. Na stole klobásy, Jack a polyrytmy.

IMG_0935.JPG
Open Jazz Fest. Ja, Gergo Borlai a Gergo Baranyi

25. 10. 2011 / 12:00
Mám narodeniny. V Prahe, v predajni Terryho ponožky, majú posledný kus knihy Andreja Tarkovského Zapečetěný čas. Musím ju mať. Tarkovského život je pre mňa veľká inšpirácia.

27. 10. 2011 / 23:09
Dotelefonoval som s Borlaiom. Vyzerá to tak, že urobíme projekt s jeho priateľkou Andreou Ladanyi. Andrea je v Maďarsku veľmi známa choreogra a. Pozval by som aj Indiu Czajkowsku, ktorej hudba a hlas vo filme Summer love (Karel Roden
a Val Kilmer) ma veľmi zaujali. Gergő mi tvrdí, že moja originalita nie je vo fusion jazz, ale práve vo zvuku, ktorý robím, a vo feelingu. Občas hrám na gitare ináč ako gitaristi, s ktorými hrá a ktorých počúva. Práve to ho na mne baví. Skúsime to v multimediálnom projekte Artrance. Hrať úplne ináč. Tam vidí moju cestu.
Z Gergőa sa stáva môj najlepší kamarát.

 

22. 3. 2012 / 23:48
Spoznal som sa s Lenkou Dusilovou za veľmi vtipných okolností. Hrali sme s Kollar Borlai Baranyi na festivale Jazzinec v Trutnove a hrala tam aj Lenka s Baromantikou. Stretli sme sa na zvukovej skúške a zoznámili sa. Počas jej koncertu sme sedeli v šatni a každý z nás hral v telefóne hru Angry Birds. Gergő šiel hrať na záchod a zapáliť si. Po celej budove boli požiarne snímače dymu. Zrazu sa počas koncertu ozvalo

z reproduktorov po celom divadle: „Pozor, pozor, hlášení. Požár, vykliďte budovu!” Gergő otvoril dvere na záchode, nerozumel česky, tak sa ma opýtal, o čo ide. Mysleli sme, že to spôsobila jeho cigareta. Nebolo mu všetko jedno. Dokonca o poschodie nižšie sa zo stropu spustila voda na uhasenie ohňa. Našťastie sa zistilo, že to zapríčinil parostroj počas Lenkinho vystúpenia, z ktorého sa dym dostal prievanom o poschodie nižšie, kde nebol vypnutý alarm. Takže to nebolo kvôli Gergővi. Nasmiali sme sa z toho aj s Lenkou. Nakoniec ma pozvala do Prahy, aby sme si spolu zahrali a možno aj niečo vytvorili.

IMG_0807.JPG
U Lenky na Kaprovej v Praze

30. 8. 2012 / 22:39
Nedávno som sa vrátil z nórskeho Osla. Predtým som Eivindovi Aarsetovi poslal audio z Projektu Artrance (Borlai, Andrea Ladanyi, India Czajkowska a ja). Bolo to
po takmer dvoch rokoch, čo som mu posielal nahrávky môjho tria. Evidentne ho to vtedy nezaujalo. Venoval som mu aj skladbu na mojom albume Equation of Time. Volá sa Too far to Oslo (Tak ďaleko do Osla). Neodpisoval a neodpisoval, alebo mi napísal, že mám pekný zvuk. Zareagoval až na audio z Artrance a pozval ma do Nórska.

Eivinda som čakal v Osle ráno o deviatej pred hotelom. Vyzdvihol ma a šli sme
k nemu do štúdia, najprv loďou na opačný breh mesta a asi 45 minút autom. V štúdiu sme strávili niekoľko hodín. Džemovali sme a hrali sme aj jeho skladby. Eivindova manželka nám ponúkla koláč. Cestou spať do centra som sa Eivinda opýtal, či si spolu ešte niekedy zahráme. Odpovedal:

„Jasné, môžeš hrať s mojou kapelou ako hosť.”

Som veľmi nakopnutý a inšpirovaný. Hrať tak blízko vedľa neho. Všetko som si nahral a hneď doma to podrobím detailnej analýze. V Osle bolo výročie leteckých síl. Všade lietadlá, stíhačky, nové, staré, starodávne. Hudobný sprievod robil symfonický orchester, ktorého trúbkar používal Ableton. Hrali neskutočne dobre.

 

IMG_1345
U Eivinda Aarseta

 

1. 2. 2013 / 09:21
Píšem si s Eivindom. Začínam dávať na papier myšlienky o mojom sólovom albume, ktorý čoskoro pôjdem nahrávať do Varšavy. Eivind mi prisľúbil pomôcť kedykoľvek a s čímkoľvek… Tak mu píšem, či by mi nenahral nejaké gitary. Témou albumu bude môj syn, ktorý je po druhej operácii. Je to bolestivé a zúfalé obdobie. Mám spísané pocity a konkrétne situácie (čakanie v čakárni, druhá operácia, pohotovosť, …). Nahrávať budem v štúdiu Tadeusza Sudnika, ktorý hrával live electronics s Tomaszom Stańkom. Príde aj Lenka Dusilová. Chcem nahrať niečo úplné iné ako som robil doteraz. Sólový album, audio príbeh. Iný spôsob hry, iný zvuk gitary,
a zvuky, ktoré sa na gitaru ani nepodobajú. Pravdepodobne stratím niekoľko fanúšikov, ale cítim, že ma to posunie ďalej. A možno aj za hranice Slovenska. Musím teda zmeniť aj prostredie nahrávania. Skúsim Varšavu.

IMG_2446.JPG
Nemocnica. David a Janka 😦

25. 7. 2013 / 06:44
Dnes máme v Košiciach koncert s Artrance Performance. Hráme v zostave: Gergő Borlai, Eivind Aarset, Andrea Ladanyi, Lenka Dusilová a ja. Tak Eivind je už so mnou v projekte… Neskutočný pocit. Letel o druhej ráno z festivalu v Taliansku do Košíc tromi lietadlami. Zobral som ho z letiska na hotel a hneď sme šli skúšať. Po skúške urobil Eivind workshop. Všetko som si zapísal. Neviem sa dočkať, kedy na tom začnem pracovať. Eivind je majster modernej gitary! Na workshope sa zúčastnilo len päť ďalších muzikantov, nechápem, kde boli ostatní. Po skúške som bol s Eivindom kupovať čierne tričko. Na izbe mi povedal, že nahráva gitary do projektu Berserk, kde niektoré bicie dohráva Pat Mastelotto z King Crimson.

Vnútorne som mu závidel. Musím na sebe pracovať, mať otvorenú hlavu
a vycibriť si svoj vlastný spôsob hry. Jedine takto sa môžem dostať tam, kde je on. Originalita je, podľa mňa, najvzácnejšia vec.

30. 10. 2013 / 14:22
Idem z hlavného mesta vo vlaku. Bol som u Mira Rema pozerať hrubý materiál k pripravovanému filmu Comeback. Jeden známy umelec mi tam včera povedal:

„Do zahraničia sa nemáš šancu dostať bez kontaktu s Bratislavou. Najprv musíš byť veľký doma a až tak môžeš skúšať niečo v zahraničí.”
Nemyslím si… Makám na angličtine.

 

30. 8. 2013 / 10:33
Eivind odohral koncert na London jazz festivale s talianskou kapelou Berserk. V šatni muzikantom spomenul mňa a Borlaia. Hneď sme sa na facebooku spriatelili. Písal som si s bubeníkom Simonem Cavinom. Dohodli sme sa, že ho prídem do Talianska pozrieť a zahráme si. Požičal som si od Mareka auto, zobral som Janku a kamaráta Petra Ondruša. Urobil som takú (ne)nútenú dovolenku. Peter robil Janke sprievodcu, zatiaľ čo ja som so Simonem hral.

Pätnásť hodín dlhého šoférovania, ale oplatilo sa. Simone hrá inak ako Borlai, a to mi pre nový projekt vyhovuje. Iná kapela, iný zvuk, iná muzika. Simone pre nás plánuje miniturné začiatkom budúceho roka a prinesie aj trubkára Paola Raineriho. Teším sa! Budem mať novú kapelu?

25. 12. 2013 / 17:23
Prezerám starý hardisk a našiel som scenár k filmu Stretnutie, ktorý sme natočili
s Ivanom Palúchom. Písali sme ho s mladým začínajúcim lmárom Michailom Vernerom. Inšpirovali sme sa poviedkou Ihla od Dušana Mitanu. Pamätám si,
ako som Mitanovi telefonoval. Dvihla mi jeho manželka a dala mi ho k telefónu. Zaplavil som ho komplimentmi a povedal som, že chcem použiť jeho poviedku ako námet pre film. Spýtal sa ma na peniaze. Moja odpoveď znela:

„Nemáme žiadne.”

On na to:
„Jasné… súhlasím!”

Natáčali sme v Kopytovskej doline osem dní. Bolo to náročné, no zároveň veľká škola a sranda. Ivan trúsil jeden vtip za druhým. Pracovali sme dvadsať hodín denne. Pred natáčaním sme museli pripravovať v lese svetlá, vykopávať do roviny jamy
na koľajnice pre kameramana, ktorým bol jedinečný Jaris. Natáčali sme denne tak osem hodín, zvyšný čas sme premiestňovali kamery, svetlá, scény…. Hral som tuláka a Dávidko Ivanovho syna. Idem Ivanovi napísať sms-ku, manželka mu ju prečíta. Dúfam, že sa majú dobre.

31. 12. 2013 / 14:21
30. júna mi vyšiel v Hevhetii môj prvý sólový album. Dokončoval som ho dva mesiace. Hodiny improvizácie a potom strih, strih. Nahrával som vo Varšave
a potom u seba doma, v mojom štúdiu. Album dostal jednoduchý názov The Son. Prvá recenzia na Slovenku – jedna hviezdička (z piatich), ale niekoľko európskych hudobných portálov a magazínov ho zaradilo medzi top nahrávky roku 2013.
V USA bol album v Guitar Moderne magazíne v TOP 2013 medzi velikánmi
(Bill Frisel, Pat Metheny). Na základe toho ma pozvali do Ameriky odohrať v roku 2014 niekoľko sólových koncertov. Vezmem so sebou trumpetistu Paola Raineriho. Budeme na to dvaja. Budeme hrať asi aj v L.A. Niekde tam býva Hans Zimmer, sa mi zdá…

IMG_2801.JPG
Nahrávanie albumu THE SON u Tadeusz Sudnik. Warszava

 

19. 1. 2014 / 17:42
Práve som si písal s Lorenzom Felliciatim z Talianska. Lorenzo je spoluhráč Eivinda Aarseta v projekte Berserk. Má návrh, aby sme urobili trio spolu s Gergőm Borlaiom. Písal som Gergővi, no nemá čas. Nahráva album s Gary Willisom z Tribal Tech.
Na Lorenzovom facebookovom pro le som našiel spoločné fotky s Patom Mastelottom z King Crimson. Crimson hrali v Prešove v roku 1996. Tento koncert berú niektorí Prešovčania ako druhú najdôležitejšiu udalosť v meste, po zapojení elektriny. Pata mám napozeraného z projektu KTU a Tony Levin Stickmen. Lorenzo s Patom v minulosti nahrávali album. Opýtal som sa, či by mi nedal Mastelottov email, poslal by som mu svoju hudbu, ale Lorenzo hovorí, že takéto maily sa nerozdávajú. Asi má pravdu. Preto najprv pošlem veci jemu a on ich prepošle Patovi.

20. 1. 2014 / 18:00
Vrátil som sa z Talianska. Máme novú kapelu The Blessed Beat. Simone Cavina, Paolo Raineri a ja. Veľmi sa teším. Výborne sa s nimi improvizuje. Chcem, aby sme nahrali album. V Taliansku sú skoro všetky koncerty po polnoci, čo je trochu nevýhoda.
Páči sa mi ale ich stolovanie. Trvá dlhšie, ale ten pokoj… Hrali sme v klube v Imole. Majiteľ s rodinou nás pozval na obed. Pripravil stôl. Mal som trocha trému, tak som

išiel fajčiť vonku, že trochu počkám. Zapálil som si druhú cigaretu, pozerám dovnútra a oni čakajú. Tak som zahasil a vrátil sa dnu. Začali jesť, až kým som si prisadol
k stolu. Môj obed doma je rýchly, niekedy jem postojačky. Mám sa čo učiť. Kultúra…

1. 2. 2014 / 12:00
„Krása je symbolom pravdy” – Andrej Tarkovskij

02. 3. 2014 / 05:22
Prišiel mi email od Pata Mastelotta z King Crimson!!

„Veľmi sa mi páči, čo vidím a počujem na tvojej stránke. Budem s Crimson ProjeKct vo Varšave. Dám ťa na guest list?”

19. 3. 2014 / 00:01
Vyrážame spolu s Jarisom do Varšavy na koncert Crimson ProjeKct. Marek nám požičal Range Rover. Dúfam, že na tom guestliste budeme a podarí sa mi stretnúť s Patom.

Samozrejme, pri vstupe nás spočiatku nevedia na guestliste nájsť… Našťastie nachádzajú visačky „DAVE KOLLAR+1” dole v šuplíku, a to asi po desiatich minútach. Tlačili sme sa tam medzi ľuďmi a zdržovali.

Začal koncert. Na pódiu vidím Adriana Belewa, Tonyho Levina, Pat Mastelotta a Adrian Belew Power trio. Neskutočný pocit…Pat mi nechal svoje telefónne číslo a počas koncertu mi napísal sms-ku:
„Si tu? Páči sa ti koncert?”

Po koncerte som mu odpísal, že počkám vonku, kým dokončia autogramiádu. Hneď mi zavolal, aby som prišiel dole a zobral ma do šatne. Bol tam Adrian Belew
s kyticou kvetov. Zmohol som sa na lichôtku, že ma inšpiroval a že je veľmi dobrý
a megapracovitý hudobník. Odpovedal mi stroho: „Tak to udržuj a pracuj!”
Spýtal som sa Pata, či si spolu niekedy nezahráme, no odpovedal, že je zatiaľ vyťažený. Trocha som s tým aj rátal. Premýšľal som, či mu dať CD The Son, alebo nie. Predsa len tam nie sú bicie…. Nakoniec som mu cédečko dal a rozlúčili sme sa.
Na niečo to určite bolo a možno sa aj niečo začalo…

Na chodbe som ešte stretol Indiu Czajkowskú.

22. 3. 2014 / 18:44
Dal som si za úlohu naučiť jedenásťročného Dávidka
a jeho rovesníkov niečo o hudbe a lme. Organizujem prechádzky, pýtam sa ich, čo počúvajú, rozprávam im
o Jimim Hendrixovi, Stingovi, Jacksonovi, Princeovi…
o lmoch Stanleyho Kubricka, Tarkovského a starých českých lmoch. Vyzerajú, že ich to zaujíma. Snažím sa ich nakopnúť, aby si verili, aby čokoľvek, čo ich baví, robili poctivo. A nech neriešia, čo im na to niekto iný hovorí. Chlapci si už začali písať scenáre a niečo krátke natáčať na lúke pri škole.

Práve mi napadlo, ako to bolo pred niekoľkými rokmi, keď som začínal robiť hudbu k lmom a divadlám. Zohnal som si telefonický kontakt na Juraja Jakubiska. Zavolal som mu, že robím hudbu k lmom a chcel by som mu ukázať moju prácu. Vedel som, že plánuje lm Svätopluk. Navrhol som mu iný hudobný pohľad. Nech to nie je orchester, ale niečo iné, čo ešte nemal. Povedal, že bude v Prešove, pretože budú hľadať lokácie. Mal som sa mu ešte ozvať. Neviem presne prečo, ale nikdy sme sa nestretli.

422B2D4E-4FB4-4926-81B7-360BE29A2103 (1).jpg
Z ľava David, Erik, Lukáš a Samo.

25. 4. 2014 / 14:22
Budeme mať niekoľko koncertov s The Blessed Beat na Slovensku, Čechách a v Poľsku. Vybavovanie koncertov nemám rád, ale dnes je to už práca muzikanta. Manažér, PR manažér, šofér, zvukový inžinier, atď. Teším sa, ako budeme so Simonem hľadať prvé doby v hudbe Meshuggah. Simone je v tom neskutočne dobrý. Učí ma a vysvetľuje mi. Nedošlo by mi, že tie skladby sú na štyri…

17. 6. 2014 / 17:21
Pat mi poslal sms!!!
„Počúval som tvoj album The Son. Aj ja som mal ťažké obdobia, a tento album mi ich pripomenul. V novembri mám voľný jeden týždeň. Môžem prísť na Slovensko a môžeme si zahrať.” Hneď som volal Paolovi. Budeme trio (gitara, trúbka a bicie). Pat vymyslel názov „KoMaRa” (Kollar, Mastelotto, Raineri)

 

6. 7. 2014 / 05:00
Dnes ideme s Mirom Remom a filmom Comeback na Filmový festival Karlove Vary. Film je v hlavnej súťažnej sekcii. Je tam aj moja autorská hudba a hudba z The Son. Má tam byť aj Mel Gibson…

23. 10. 2014 / 17:32
Sme s Paolom v L.A., v hoteli, po turné v USA. Máme voľný deň do odletu, tak som na internete zistil, že pätnásť minút autom odtiaľ má štúdio Hans Zimmer. Veľmi ma inšpiroval, hlavne soundtrackom k „Batmanovi”. Jeho prístup k zvuku, rytmu a výberu nástrojov ma ohúril. Pred pár mesiacmi som prerobil jeho melódiu na elektrickej gitare. Všetky zvuky sú z gitary a mikrofónu, ktorý mám zabudovaný v tele nástroja. Rozhodol som sa, že napíšem rukou list, dám na USB moju hudbu
a pôjdeme za ním. Zimmer bol na Slovensku nahrávať cigánsku hudbu do lmu Sherlock Holmes 2. Keď som videl na jeho webe, že bol v Spišskom Podhradí, tak ma skoro porazilo. Keby som to vedel, tak som tam … Päťdesiat kilometrov!
Paolo ma povzbudil a sadli sme do auta. Keď sme sa blížili k Zimmerovmu štúdiu, dostal som obrovský strach, ale na to som bol už trochu zvyknutý. Podobne som išiel za Eivindom Aarsetom, Gergőm Borlaiom a na koncert Pata Mastelotta… Pripravil som sa na to, že Zimmer mi dá päť minút a pošle ma preč. Premyslel som si, čo by som mu ukázal a zaparkovali sme auto. V hrdle som mal obrovskú hrču. Došli sme pred vchodové dvere, kde bolo napísané „návštevy a kuriérske služby sa hlásia na 1531 14th Street”. Netušil som, že má oddelenie pre návštevy…. Šli sme teda tam. Zvonček a kamera. Premohol som sa a zazvonil. Kamera sa na mňa natočila

a z reproduktoru sa ozval ženský hlas:

„Ako vám môžem pomôcť?”

„Aaaa, došiel som zo Slovenska za Hansom. Nahrával u nás soundtrack k Sherlock Holmes 2, chcel by som mu niečo ukázať”
„Moment.”
Pripravil som sa, že pôjdem dnu a povie: „No hraj!”
Po asi minúte prišiel SBS-kár, obrovský Američan…
„Koho hľadáte?”
„Došli sme za Hansom Zimmerom.”
„Čo to máte v ruke?”
„Obálku s listom a USB kľúč s hudbou.”
„USB si vezmite, lebo ho vyhodím, všetky CD a USB vyhadzujeme do koša. Hans niečo nahrá a pár fanúšikov potom tvrdí, že im ukradol nápad z ich cédečka, ktoré tu nechali. Preto každému hneď vravíme, že to ide do koša.”
„O.K., chápem, tak teda tu mám list.”
„List mu nechám. Čo by ste ešte chceli?”
„Sme po turné v USA, nahral som sólový album The Son, ktorý bol v TOP-records v niekoľkých amerických magazínoch, tak som tu dostal pozvanie hrať. Viem, že Hans stále hľadá zaujímavých ľudí, tak som tu, pripravený mu ukázať ako pracujem s gitarou.“

„To je dobré, že skúšate a že takto pracujete. No Hans je v Londýne… Ale sľubujem vám, že mu list nechám na stole.“

„Aha, ok, tak dobre a ďakujeme… Ešte sa smiem opýtať… chodí tu takto veľa ľudí?”

„Skoro každý deň, a hlavne Nemci. Myslia si, že im Hans pomôže, veď je tiež Nemec. Prajem vám šťastnú cestu domov.”

Odchádzal a list nezobral. Zastavil som ho a dal som mu list do ruky.

23. 10. 2014 / 20:08
Paolovi písal Tommaso Colliva. Je to jeho kamarát, ktorý je štúdiový zvukár
skupiny Muse. Muse som nepoznal, len som to rýchlo preletel na youtube, aby som vedel, o čom je reč. Dali sme si kávu a vyrozprával som Tommasovi svoj príbeh
s Zimmerom. Tommaso s ním pracoval v štúdiu v U.K. Vravel, že je dobre, že to takto skúšam a mám čo ponúknuť. Mám len makať a robiť. Nikdy nebudem vedieť, kedy
na môj web príde napríklad gitarista z Muse a bude ma na niečo potrebovať. Ak uvidí, že som dva roky nič nenahral, tak to nechá tak.

Zajtra let domov. Zas tie kontroly, dlhý let, časový posun. Z Budapešti ešte autom Petra Ondruša štyri hodiny na Slovensko. Dám sa doma dokopy a začnem sa pripravovať na prvé KoMaRa tour. Dúfam, že všetko dobre dopadne.
Nabehnem na režim piatich dní v týždni:

2 hod. – metronóm, polyrytmy a rytmické stupnice
1 hod. – angličtina
1 hod. – voľné hranie a improvizácia, nahrať si a vypočuť, kde sú medzery 1 hod. – výroba nových zvukov (abstraktné, rytmické)
1 hod. – live processing a práca v Abletone.

1 hod. – práca na mailoch
2 hod. – bicykel alebo prechádzka s Dávidkom, jeho kamarátmi a Barborkou

25. 10. 2014 / 21:32
Dnes mám 31 rokov. Turné s KoMaRa sa blíži. Cítim sa vo forme, akurát mám kvôli USA obrátený deň a noc. Snívalo sa mi s Zimmerom. Vošiel do svojej pracovne a na stole mal 500 listov. Otvoril kôš a všetky ich vyhodil. Spomenul som si na situáciu, keď som sa dozvedel, že bol na východnom Slovensku kvôli „Sherlockovi”. Vtedy som začal okamžite hľadať na internete kontakt na rómsku skupinu, s ktorou pracoval. Boli to Sendreiovci. Našiel som telefonický kontakt a okamžite som im zavolal. Neviem presne, kto zdvihol. Povedal som mu, že chcem Hansovi ukázať môj spôsob hry na gitare, či by mu teda niekto neposunul emailom správu, ktorú by som pripravil. Osoba na druhej strane sa ma opýtala:

„A to do akého filmu chcete, aby sme vám urobili hudbu?”

Zopakoval som celú situáciu ešte raz, človek ma pochopil a dostal som info, že Zimmer príde do Bratislavy na premiéru „Sherlocka” . Nevie sa kedy, ale dostal som telefónne číslo na produkčného z Bratislavy. Hneď som mu telefonoval, no nikto mi nebral. Napísal som dlhú sms. Odpoveď nikdy neprišla. Skúšal som ešte párkrát volať niekoľko dní, ale márne.

 

22. 11. 2014 / 22:22
Som doma po prvom turné s KoMaRa. Stali sme sa naozajstnou kapelou. Požičané auto z požičovne, bicie, mix pre Pata, činely mi poslal Kimmo Pohjonen z KTU. Mal som ešte prenosnú chladničku, v nej pivo, fantu, kolu, minerálku a desiatu pre každého. Nech Pat vidí, že je všetko pro …
Skoro ráno som vyrazil do Krakova na letisko pre Pata, Paola a Bruna. Zvítali sme sa a cestovali rovno na prvý koncert do Brezna. Mal som neskutočnú trému. Pat to teda riskol a na Slovensko prišiel! Dúfal som, že to zafunguje. Na zvukovke si nastavil bicie a potom sa zvučila gitara. Dával som si pozor, aby som nezahral niečo, čo sa podobá na Roberta Frippa alebo na Adriana Belewa. Obaja sú originálni a Pat s nimi hrá tridsať rokov. Navyše ma obaja inšpirovali. V hlave mám zmätok a stres.

Mám stratégiu:
– Nehrať veľa.
– Hrať účelne a úderne.
– Neviem, čo hrať? Radšej nehrám, na pódiu sú ďalší dvaja, ktorí to vedia.

Počkám a tým pádom bude skladba dýchať…
Pred koncertom sme stáli pri aute a Pat nám rozprával zážitky z ciest.

Upozornil nás, že sa môže stať, že budú ľudia očakávať repertoár King Crimson. Začali sme koncert, ktorý bol avizovaný ako improvizovaný. S The Blessed
Beat hráme iba improvizované koncerty… Prvých desať minút sme hrali dosť ambientne a začali rozohrávať koncert. Vtom niekto z publika zakričal:

„Čo robíte? Daj sólo! Čo to tu hráš…? Predvádzaš efekty?”

Pat sa pousmial a opýtal sa ma, čo hovorí ten chlap. Preložil som mu to. Rýchlo nasadil tempo
a začali sme hrať groove. Nakoniec sme koncert prerušili. Úplne ma ten človek rozhodil. Sedel
som v rohu šatne a čakal na Pata, asi ma pošle niekam a povie, nech ho hneď odveziem na letisko a zrušíme turné. Asi prišiel pád a ja sa budem musieť nejako vzchopiť. Pat neprichádzal, tak som sa vrátil do klubu. Úplne vysmiaty sa fotografoval
s fanúšikmi a podpisoval King Crimson platne
a CD. Došiel som k nemu, chytil ho za ruku a skoro som sa rozplakal. Povedal som, ako ma to veľmi mrzí a že pochopím, keď ma niekam pošle, a že
ho zaveziem na letisko. Pat mi povedal, že si z toho nemám nič robiť, že to bolo ok, ideme ďalej a večer si na hoteli pripravíme plán na zajtra. Takéto situácie sa pri improvizovanej hudbe stali aj jemu. Klepal som sa z toho ešte celú noc. Marek tam bol tiež, to mi pomohlo.

Dohodli sme stratégiu a kostru koncertov. Bolo to stále lepšie a lepšie. Až mi zatelefonoval Prokop Holoubek z Midi Lidi, ktorý sa staral o českú časť turné. Koncert v Brne zrušili. Ďalší prúser…

Bál som sa to Patovi povedať. Trocha veľa problémov za jeden týždeň. Pat opäť dobre zareagoval:

„Ok, rezervuj štúdio a pôjdeme nahrávať. Ak nie štúdio, tak hotelovú izbu, kde budeme pracovať.”

Zavolal som Lenke Dusilovej a tá nám hneď vybavila štúdio Faust v Prahe. Nahrali sme asi štyri hodiny improvizácií a večer odohrali posledný koncert KoMaRa v Palace Akropolis. Z Texasu pricestovala aj Patova manželka Deborah. Koncert sa jej veľmi páčil. Rozprávala mi, ako Pat váhal, či ísť na Slovensko alebo nie, ale jej niečo vravelo, aby šiel. Uveril jej pocitu a vznikla KoMaRa.

Ďalší deň som odšoféroval trasu Praha – Prešov, vyložil a vrátil som bicie, kombá, činely do môjho štúdia a odovzdal auto v požičovni. Začalo mi byť zle a nemohol som dýchať. Skončil som v nemocnici. Bál som sa, že je to infarkt, no povedali mi, že sa to volá úzkosť (psychické a fyzické vyčerpanie).

25. 11. 2014 / 16:20
Dnes hrá divadlo SpitFire Company z Prahy predstavenie Animal Exitus v divadle Ponec. Na hudbe som pracoval skoro tri mesiace. Nastaviť, aby sa do toho dalo tancovať a svietiť. Vyrábať beaty… Bola to veľká výzva.

SpitFire mam rád. Dúfam, že budeme robiť aj v budúcnosti. Cestujú po celom svete. Režisérovi Petrovi Boháčovi dala Lenka moje CD The Son. Ozval sa a začali sme spolupracovať.

 

27. 12. 2014 / 21:24
Pat mi poslal video. Dvíha v posilňovni činku a hovorí:

„Čaute, z nahrávania v Prahe som nastrihol 29 skladieb. Posielam ich cez Drop Box. Strihajte, dohrajte, čo kde cítite, a posielajte mi nazad. Ideme robiť album.”

Idem ihneď na to!

28. 12. 2014 / 11:38
Prepared Guitar Blog Spot napísali na KoMaRa video z prvého tour, že som „post frippovská generácia”… To sú Vianoce.

22. 02. 2015 / 17:21
Dnes premietajú v Londýne na BFI Future Film festivale dokument Davida Suchára Unfinished Stories. David použil hudbu z The Son a niečo nové som mu ešte dohral. Je to veľmi úprimný film o slovenských skejťákoch.

22. 3. 2015 / 18:22
Po KoMaRa tour som si začal písať s Viktorom Sagforsom z Fínska, ktorý mal
v minulosti na jednom koncerte v kapele Pata ako hosťa. Viktor sa živí produkciou hudby pre japonské speváčky. Je to veľmi zaujímavý gitarista. Dohodol pre nás koncerty a workshop vo Fínsku. Urobili sme trio KSN – Kollár, Sagfors a Toni Nordlund na bicie. Zaujímavá zostava… Dve gitary a bicie. Toni je takisto veľmi šikovný hudobník. Hrá
live bicie a používa DJ stôl. Počas minitour sme mali voľno a boli sme v štúdiu nahrať
dve improvizácie. Workshop dopadol výborne. Mal som trocha obavy, ako to zoberú študenti na konzervatóriu, ale bol som veľmi milo prekvapený. Škola mala vlastné štúdio, koncertné sály, gitarové kombá, krásnu jedáleň. Na mojom workshope bol kopec študentov, ktorí došli aj večer na koncert. Učia ich, aby mali otvorené hlavy, škola chce, aby videli čo najviac štýlov hrania a hudobných žánrov… U Toniho doma som prvýkrát jedol soba. Zajtra odtiaľ letím do Bologne. Hneď máme
The Blessed Beat Tour a nahrávanie.

3. 3. 2015 / 06:32
Dokončujeme posledné úpravy na albume KoMaRa. Vydá nám ho Jano Sudzina
z Hevhetie. Album pôjde aj na vinyl. Boli to náročné dva mesiace, pre mňa plné frustrácií. Robiť takto cez internet. Keď som ja hore, Pat spí. Boli dni, kedy som bol

do skorého rána hore, aby som počkal na dohrávku bicích. Pat s Adrianom mali v USA deň, ja noc. Presedel som hodiny na Youtube, aby som sa naučil všetky možné finty
v nahrávacom programe.

Používali sme improvizácie z pražského štúdia Faust plus moje skladby Dirty Smelly, She Sit on The Black Silt a 2CFAC. Pat s Paolom do nich dohrali svoje nástroje a Adrian Benavides skladbám dorobil formu. Už je to skoro hotové. Pat ešte vytiahol eso z rukáva… Poslal nám obrázok monštra, ktoré vyrobil Adam Jones z Tool! KoMaRa má tvár!

Tool nám pomôže s propagáciou. Neskutočné veci. Veľmi sa z toho teším. Napísal som ktívny scénar inšpirovaný seriálom True Detective režírovaným Davidom Lynchom. Podľa neho som urobil poradie skladieb, ich spoje a dĺžky páuz. Pat dal môj text Billovi Munyonovi a ten jeho časť nahovoril. Ostalo to na albume. Grafiku obalu bude robiť Denis Rodier. Denis kreslí komiksy.

IMG_0804.jpg
Prišlo CD!

1. 4. 2015 / 08:32
Sme po turné s The Blessed Beat v Taliansku. Vybrali sme si dva voľné dni
na nahrávanie u Bruna Germana v štúdiu Vacuum v Bologni. Bruno bol zvukár
na KoMaRa tour a v štúdiu Faust v Prahe. Prvý deň sa nám nedarilo, len sme džemovali. Žiadny nápad a energia. Použil som na nahrávanie všetky gitarové
a basové aparáty, ktoré Bruno mal. Večer po nahrávaní sme sedeli s Paolom
v kuchyni a rozprávali sa, že nám treba príbeh, o ktorom budeme hrať. Napadla mi poviedka Charlesa Bukowského – Kopulujíci mořská panna z Venice.

Spísali sme si poznámky a hneď ráno sme začali nahrávať. Mali sme poznámku „Venice ráno” a hrali sme atmosféru. Ďalšia bola „kradnú mŕtvolu” a my sme nahrali tento pocit. Celý album bol natočený na prvú ranu. Pozerali sme len na hodinky, či už máme dĺžku CD. Bruno nám to potom zmixoval a zmastroval.

Tour pravidlá:
– Nepi príliš veľa alkoholu, zajtrajší deň je totiž veľmi dôležitý.
– Čerstvý a vyspatý mozog praje dobrým nápadom a myšlienkam.
– Pekne pripravený merch table (stolík na CD a tričká) počas tour može pokryť 100 % cestovných nákladov.
– Ak sa cítiš kvôli niečomu zle, pokojne sa zdôver. Čo sa deje v aute, ostáva v aute. – Na zvukovkách si džemujme, ak sa dá, a nahrávajme, dobrý nápad môže prísť hocikedy.
– Voľný deň? Môžeme v hoteli rozrobiť nový materiál.
– Keď auto zastaví, stále je čo vyhodiť do koša.
– S ľuďmi po koncerte sa rozprávame, neutekáme zadným vchodom. – Pamätaj si meno zvukára a oslovuj ho menom.

21. 4. 2015 / 17:21
Zajtra prídu obaja Gergővia (Borlai, Baranyi). Hráme s triom dva koncerty
na Slovensku. Budeme hrať Gergővu skladbu FOLK, 7/8-ový rytmus a veľmi dlhá téma. Už dva týždne si ju každý deň prehrávam.

 

10. 6. 2015 / 14:31
Našiel som na facebooku profil Adama Jonesa. Vyzerá, že je to ten z Tool. Má tam aj KoMaRa monštrum. Napísal som mu správu, že neviem, či je to on, ale chcel by som mu veľmi poďakovať za to, čo pre nás urobil. Odpísal mi hneď a napísal mi svoje telefónne číslo. Na facebook mu píše veľmi veľa fanúšikov.

26. 9. 2015 / 10:00
Dnes hrám v Bratislave s bubeníkom Johnom Clardym z americkej skupiny Tera Melos na festivale Twoism. Ozval sa mi, keď ma našiel na stránke Pata. Poslal moje nahrávky výrobcovi gitarových efektov EarthQaker Devices. Poslali mi list, tričko a 11 efektov zadarmo. Pat o mne písal rme Daddario a poslali mi 20 sád strún a káble. Slovenská colnica to komplikovala, ale nakoniec som sa k veciam dostal. S Johnom pôjdeme zajtra do Prešova niečo nahrať.

12. októbra hráme s The Blessed Beat ako predkapela Tony Levin Stick Men v pražskej Lucerne.

3. 7. 2015 / 22:13

Zomrel Ivan Palúch.

na_kave_s_tulakom_15.jpg
Ja a Ivan Palúch. Photo Jaris